برنامه عملیاتی 1403

اهداف کلان (Goal)

G1: بهینه سازی نظام مند برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی

G2: مشارکت در سیاستگذاری و ایجاد مکانیسم های حمایتی در راستای توسعه رویکردهای نوین آموزشی مبتنی بر رویکرد پاسخگویی اجتماعی

:G3 استقرار نظام جامع ارزشیابی در حوزه های ارزیابی فراگیر و ارزشیابی برنامه و دوره آموزشی

G4:  توسعه فعالیتهای دانش پژوهانه و دانش پژوهی آموزشی

G1: بهینه سازی نظام مند برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی

 

G1O1 سیاستگذاری و ایجاد مکانیسم حمایتی در جهت توسعه توانمندی های اساتید
G1O1S1 سیاستگذاری و مدیریت دوره های توانمندسازی مبتنی بر نیازهای توسعه آموزش دانشگاه
G1O1S2 نیازسنجی با استفاده از منابع مختلف در حوزه های مختلف آموزش پزشکی براساس نقشهای مورد انتظار دانشگاه از اساتید
G1O1S3 بازنگری مستمر برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی براساس نیازسنجی و سیاستهای بالادستی
G1O1S4 برنامه ریزی، اجرا و پایش مستمر برنامه های رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی مبتنی بر رویکردهای نوین آموزشی (با تأکید بر نقش­ها و توانمندی­های اساسی اعضای هیئت علمی)
A1 بازنگری برنامه جامع توانمندسازی
A2 نیازسنجی بر اساس نتایج ارزشیابی عملکرد اساتید از دیدگاه ذینفعان مختلف (فراگیران، مدیران و …)
A3 نیازسنجی با استفاده از نظرخواهی از اساتید
A4

 

برنامه ریزی برنامه های توانمندسازی با استفاده از رویکردهای متنوع (دوره های ترکیبی، حضوری و مجازی)
A5 ارزشیابی میزان رضایتمندی اساتید از برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی
A6 ارزشیابی میزان یادگیری اساتید از برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی
A7 بازنگری و اصلاح برنامه های توانمندسازی براساس نتایج حاصل از ارزشیابی برنامه های توانمندسازی
A8 برنامه ریزی و اجرای دوره های کوتاه مدت با محوریت روشهای یاد دهی-یادگیری فعال،آموزش در محیط شبیه سازی، یادگیری بالینی، ارزشیابی دانشجو
A9 برنامه ریزی و اجرای برنامه های توانمندسازی متناسب با اهداف برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری آموزشی

 

G1O2 توسعه دوره های کوتاه مدت توانمندسازی در راستای مأموریت گرایی، تخصص گرایی و پاسخگویی آموزشی دانشگاه
G1O2S1 برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی در جهت رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالورود با هدف آشنایی با نقش معلمی
G1O2S2 برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی در جهت رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام با هدف کسب مهارتهای تدریس
G1O2S3 طراحی و اجرای دوره های آموزش کوتاه مدت در حوزه های تخصصی آموزش پزشکی در راستای پاسخگویی اجتماعی
A1 برنامه ریزی و اجرای برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی به صورت ترکیبی (همزمان-غیرهمزمان) در جهت رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام با هدف کسب مهارتهای تدریس
A2 ارزشیابی برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی به صورت ترکیبی (همزمان-غیرهمزمان) در جهت رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام
A3 طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره‌های توانمندسازی در راستای توسعه مهارت‌های آموزش بالینی ویژه اساتید بالینی
A4 برنامه ریزی و اجرای برنامه های توانمندسازی با تمرکز بر روندهای جدید آموزش (فناوری های آموزشی، یادگیری مبتنی بر بازی و …)

 

G1O3 توسعه برنامه های توانمندسازی با استفاده از رویکرد آموزش مبتنی بر پروژه
G1O3S1 طراحی و اجرای دوره های آموزش مبتنی بر پروژه در راستای رشد مهارتهای دانش پژوهی آموزشی اساتید
G1O3S2  ایجاد مکانیسم های مشاوره ای با هدف توسعه فعالیتهای دانشورانه/دانش پژوهانه آموزشی
A1 طراحی و اجرای دوره دانشوری با هدف رشد مهارت های دانش پژوهی  آموزشی اعضای هیئت علمی
A2 ارزشیابی دوره دانشوری با هدف رشد مهارت های دانش پژوهی آموزشی اعضای هیئت علمی
A3 برگزاری جلسات کلینیک مشاوره ای حضوری و مجازی با هدف توسعه فعالیتهای پژوهش در آموزش و دانش پژوهی آموزشی در دانشگاه

 

G2: مشارکت در سیاستگذاری و توسعه مکانیسم های حمایتی در راستای توسعه رویکردهای نوین آموزشی مبتنی بر رویکرد پاسخگویی اجتماعی

 

 

 

G2O1 تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی براساس رویکردهای نوین آموزش پزشکی
G2O1S1 مشارکت در بازنگری و یا تدوین برنامه های آموزشی در راستای پاسخگویی اجتماعی و سیاستهای بالادستی
G2O1S2 سیاستگذاری و مشارکت در تدوین برنامه های آموزشی براساس رویکرد مبتنی بر توانمندی
G2O1S3 حمایت از مکانیسم توسعه ای در رابطه با بکارگیری روش های نوین یاددهی-یادگیری در برنامه های آموزشی توسط اعضای هیئت علمی
A1 طراحی و اجرای برنامه‌های توانمندسازی مبتنی بر پروژه در رابطه با توسعه فعالیتهای دانش پژوهانه در حوزه های روش های نوین یاددهی- یادگیری و ارزیابی فراگیر
A2 طراحی و اجرای مکانیسم ارزشیابی و امتیازدهی به مکانیسم فعالیت‌های توسعه ای آموزش در حوزه های مختلف (برنامه درسی، روش های یاددهی- یادگیری، ارزشیابی آموزشی، فعالیت‌های نوآورانه و …)
A3 ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاري در ﺣﻮزه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰي درﺳﯽ، روشﻫﺎي ﯾﺎددﻫﯽ- ﯾﺎدﮔﯿﺮي و آﻣﻮزش ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ
A4 اراﺋﻪ ﻣﺸﺎوره و ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﺑﺎزﻧﮕﺮي مدرس اختیاری و محتوای آموزشی درس مختلف بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی
A5   ﻫﻤﮑﺎري در توسعه روشﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻓﻌﺎل در ﮐﻠﯿﻪ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎي‌آموزش
A6 همکاری در توسعه برنامه های آموزشی در حوزه های مهارتهای نرم (مهارتهای ارتباطی، اخلاق پزشکی، کارتیمی و همکاری بین حرفه ای، خود مراقبتی، مهارتهای تفکر و تفکر نقاد و استدلال بالینی) با محوریت مهارتهای اساسی آداب حرفه پزشکی
A7 همکاری در توسعه برنامه های آموزشی در محیط های شبیه سازی شده
A8 همکاری در توسعه برنامه های آموزشی در جامعه براساس رویکردهای آموزش پاسخگو

 

G2O2 توسعه برنامه های ارتقای کیفیت آموزش بالینی به منظور بهبود کیفیت آموزش بالینی در دانشگاه
G2O2S1 همکاری در برنامه ریزی برای بهبود کیفیت آموزش بالینی منطبق با استانداردهای بهبود کیفیت ابلاغی از وزارت متبوع و استانداردهای اعتباربخشی مرتبط
A1 ارزشیابی برنامه ای دوره آموزش بالینی دوره های پزشکی عمومی و دانشکده های پیراپزشکی و پرستاری
A2 همکاری در توسعه رویکرد های نوین در رویدادهای آموزشی در فرایند آموزش بالینی با تمرکز بر استدلال بالینی و پزشکی مبتنی بر شواهد و مهارت های مصاحبه با بیمار
A3 همکاری در توسعه روش های ارزیابی دانشجو در فرایند آموزش بالینی

 

G2O3 حمایت از دفاتر توسعه در دانشکده­ها و در راستای تحقق فعالیتهای توسعه آموزش
G2O4S1 ایجاد مکانیسم حمایتی مشاوره ای در راستای رشد فعالیتهای توسعه ای در دفاتر توسعه در دانشکده ها
G2O4S2 پایش و ارزشیابی بر عملکرد دفاتر توسعه و کاربرد نتایج آنها با هدف هدایت برنامه های توسعه ای در دانشکده ها
G2O4S3 ایجاد شبکه تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری تجربیات در راستای توسعه رویکردهای نوین آموزشی در بین دفاتر توسعه دانشکده‌ها
A1 هماهنگی در تدوین برنامه عملیاتی دفاتر توسعه براساس برنامه‌های پیشنهادی منتج از ارزشیابی دفاتر توسعه
A2 برگزاری کلینیک های مشاوره ای در راستای دستیابی به استانداردهای ملی و اعتباربخشی دانشکده‌های مختلف
A3 حمایت در برنامه ریزی فعالیتهای توسعه ای در دانشکده ها در راستای دستیابی به استانداردهای اعتباربخشی و نتایج ارزشیابی
A4 حمایت دفاتر توسعه جهت اجرای فعالیت ها در حیطه بازنگری برنامه های درسی، روش های فعال یاد دهی و یادگیری و ارزشیابی فراگیر و برنامه ای

 

G2O   4 جلب مشارکت دانشجویان در هدایت فعالیتهای توسعه ی آموزش
G2O5S1 برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی دانشجویان
G2O5S2 ایجاد مکانیسم های حمایتی از ایده های نوآورانه آموزشی دانشجویان در راستای ارتقای کیفیت آموزش
G2O5S3 حمایت و تقویت مشارکت دانشجویان در عرصه‌های مختلف توسعه آموزش علوم پزشکی در سطح دانشگاه
A1 برنامه ریزی جهت برگزاری برنامه توانمندسازی برای فراگیران
A2 ایجاد مکانیسم های حمایتی جهت ایده پردازی و اجرای پروژه های دانشجویی

 

G3: استقرار نظام جامع ارزشیابی در حوزه ارزیابی فراگیر، ارزشیابی برنامه و دوره آموزشی و ارزشیابی اعضای هیئت علمی

 

 

G3O1 برنامه ریزی جهت استقرار نظام‌ ارزشیابی در حوزه های ارزشیابی دوره­ها و برنامه­ های آموزشی در دانشکده ها
G3O1S1 ایجاد مکانیسم های حمایتی و مشورتی در رابطه با تحقق نظام ارزشیابی در حوزه “ارزشیابی برنامه و دوره آموزشی”
G3O1S2 مشارکت در استقرار نظام جامع ارزشیابی در حوزه ی “ارزشیابی دوره و برنامه های آموزشی” در دانشکده ها و گروه های آموزشی
G3O1S3 نظارت و پایش استقرار نظام جامع ارزشیابی در حوزه ارزشیابی برنامه و دوره آموزشی، ایجاد مکانیسم های ارائه بازخورد و تدوین برنامه های توسعه ای پیشنهادی به منظور تحقق اهداف آن
A1 برگزاری دوره های توانمندسازی در رابطه با “ارزشیابی برنامه و دوره آموزشی”
A2 برگزاری جلسات مشاوره ای در رابطه با ارزشیابی برنامه بر اساس استانداردهای اعتباربخشی
A3 اجرای ارزشیابی برنامه ای دوره پزشک عمومی

       

G3O2 برنامه ریزی جهت استقرار نظام‌ ارزشیابی در حوزه ارزیابی فراگیر در دانشکده ها
G3O2S1 ایجاد مکانیسم های حمایتی و مشورتی در رابطه با تحقق نظام ارزشیابی در حوزه “ارزیابی فراگیر”
G3O2S2  مشارکت در برنامه ریزی نظام جامع ارزشیابی در حوزه ی “ارزیابی فراگیر” در دانشکده ها و گروه های آموزشی
G3O2S3 نظارت و پایش استقرار نظام جامع ارزشیابی در حوزه “ارزیابی فراگیر”، ایجاد مکانیسم های ارائه بازخورد و تدوین برنامه های توسعه ای پیشنهادی به منظور تحقق اهداف آن
A1 همکاری با دﻓاتر ﺗﻮﺳﻌﻪ و گروه های آموزشی ﺑﺮاي اﺟﺮاي ﻧﻈﺎم ارزﯾﺎﺑﯽ داﻧﺸﺠﻮ )ﭘﯿﺎدهﺳﺎزي ﺷﯿﻮهﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﯾﯽ(
A2 برگزاری دوره های توانمندسازی در رابطه با “ارزیابی فراگیر”
A3 برگزاری جلسات مشاوره ای در رابطه با ارزیابی فراگیر بر اساس استانداردهای اعتباربخشی
A4 توانمندسازی اساتید در رابطه با توسعه استفاده از روشهای متناسب در حوزه استدلال بالینی و ارزیابی عملکردی
A5     استفاده از نتایج ارزیابی وضعیت ارزیابی فراگیر در گروه‌های آموزشی به منظور تدوین برنامه های توسعه ای

 

 

G3O3 مدیریت و ساماندهی برنامه های حمایتی در راستای دستیابی به استانداردهای اعتباربخشی ملی و بین المللی
G3O4S1 انجام ارزیابی درونی بر اساس استانداردهای اعتباربخشی
G3O4S2 ایجاد مکانیسم های مشاوره ای-توسعه ای در راستای تحقق استانداردهای ملی-بین المللی برنامه های آموزشی در سطح دانشکده ها
G3O4S3 برنامه ریزی فعالیتهای توسعه ای براساس نتایج ارزشیابی ها و اعتباربخشی با هدف هدایت فعالیتهای توسعه آموزش
A1 همکاری با دفاتر توسعه در فرایند خودارزیابی براساس استانداردهای اعتباربخشی
A2 برگزاری جلسات هم‌اندیشی و تبادل تجربیات اعتباربخشی در سطح دانشکده‌های مختلف
A3 برگزاری جلسات مشاوره‌ای در رابطه با استانداردهای اعتباربخشی ابلاغی و چگونگی دستیابی به آن
A4 برگزاری کلینیک‌های مشاوره در رابطه با ترویج فعالیت‌های توسعه‌ای جهت دستیابی به استانداردهای اعتباربخشی
A5 همکاری در تدوین و اجرای برنامه های توسعه ای براساس استانداردهای اعتباربخشی برنامه ای و نتایج آنها در دانشکده ها
G4: توسعه فعالیتهای دانش پژوهانه و دانش پژوهی آموزشی و آموزش مبتنی بر شواهد

 

G4O1 سیاستگذاری در جهت توسعه فعالیت های دانش پژوهی و آموزش مبتنی بر شواهد در دانشگاه
G4O1S1 جلب حمایت، ترویج، هدایت و حمایت از تصمیم سازی و تصمیم‌گیری آموزشی مبتنی بر بهترین شواهد
G4O1S2 جلب حمایت و ارائه مشاوره در خصوص سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی تحولات و نوآوری‌های آموزشی با آگاهی از بهترین شواهد موجود
G4O1S3 شناسایی، هدایت، حمایت، ترویج و نظارت بر نوآوری های آموزشی و فعالیت‌های دانش پژوهی
G4O1S4 به کارگیری مکانیسم های تشویقی و حمایتی در راستای جلب مشارکت اعضای هیئت علمی در انجام فعالیتهای دانش پژوهی آمورزشی
G4O1S5 نیازسنجی و هدایت فعالیتهای دانش پژوهی آموزشی در راستای نیازهای فعالیتهای نوآورانه و دانش پژوهی آموزشی دانشگاه
G4O1S6 توسعه برنامه های توانمندسازی در زمینه دانش پژوهی آموزشی
G4O1S7 توسعه کلینیک های مشاوره ای در زمینه طراحی و اجرای طرح های توسعه ای و فعالیتهای دانش پژوهی آموزشی در حوزه های مختلف آموزش پزشکی
G4O1S8 ایجاد مکانیسم های حمایتی در تصویب و اجرای طرح های نوآورانه
A1 تعیین اولویت‌های دانش‌پژوهی آموزشی
A2 برگزاری کارگاه های توانمندسازی متنوع در راستای توسعه مهارت‌های دانش‌پژوهی
A3 برگزاری جلسات کلینیک مشاوره‌ای در رابطه با طرح های نوآورانه آموزشی و فعالیت های دانش پژوهی آموزشی
A4 تشکیل منظم جلسات شورای نوآورانه آموزشی
A5 برگزاری دوره توانمندسازی براساس رویکرد مبتنی بر پروژه
A6 اجرای فرایندهای داوری طرح های نوآورانه
A7 پایش عملکرد شورای نوآورانه مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
A8 اجرای برنامه های حمایتی و گرنتهای نوآورانه آموزشی و دانش پژوهی آموزشی

 

G4O2 توسعه فعالیت های پژوهش در آموزش 
G4O2S1 هدایت طرح های پژوهش در آموزش متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های تبیین شده
G4O2S2 به کارگیری مکانیسم های تشویقی و حمایتی در تصویب و اجرای طرح های پژوهش در آموزش
G4O2S3 توسعه کلینیک های مشاوره ای در زمینه انجام طرح های پژوهش در آموزش در حوزه های مختلف آموزش پزشکی
A1 تعیین اولویت های پژوهش در آموزش دانشگاه
A2 برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی در رابطه با توسعه فعالیت‌های پژوهش در آموزش
A3 برگزاری کلینیک‌های مشاوره‌ای در رابطه با توسعه طرح‌های پژوهش در آموزش
A4 تشکیل منظم جلسات شورای پژوهش در آموزش مرکز
A5 اجرای فرایندهای داوری طرح های پژوهش در آموزش
A6 پایش عملکرد شورای پژوهش در آموزش مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه