اهداف کلان (Goal)
G1: بهینه سازی نظام مند برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی
G2: مشارکت در سیاستگذاری و ایجاد مکانیسم های حمایتی در راستای توسعه رویکردهای نوین آموزشی مبتنی بر رویکرد پاسخگویی اجتماعی
:G3 استقرار نظام جامع ارزشیابی در حوزه های ارزیابی فراگیر و ارزشیابی برنامه و دوره آموزشی
G4: توسعه فعالیتهای دانش پژوهانه و دانش پژوهی آموزشی
G1: بهینه سازی نظام مند برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی |
G1O1 | سیاستگذاری و ایجاد مکانیسم حمایتی در جهت توسعه توانمندی های اساتید |
G1O1S1 | سیاستگذاری و مدیریت دوره های توانمندسازی مبتنی بر نیازهای توسعه آموزش دانشگاه |
G1O1S2 | نیازسنجی با استفاده از منابع مختلف در حوزه های مختلف آموزش پزشکی براساس نقشهای مورد انتظار دانشگاه از اساتید |
G1O1S3 | بازنگری مستمر برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی براساس نیازسنجی و سیاستهای بالادستی |
G1O1S4 | برنامه ریزی، اجرا و پایش مستمر برنامه های رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی مبتنی بر رویکردهای نوین آموزشی (با تأکید بر نقشها و توانمندیهای اساسی اعضای هیئت علمی) |
A1 | بازنگری برنامه جامع توانمندسازی |
A2 | نیازسنجی بر اساس نتایج ارزشیابی عملکرد اساتید از دیدگاه ذینفعان مختلف (فراگیران، مدیران و …) |
A3 | نیازسنجی با استفاده از نظرخواهی از اساتید |
A4
|
برنامه ریزی برنامه های توانمندسازی با استفاده از رویکردهای متنوع (دوره های ترکیبی، حضوری و مجازی) |
A5 | ارزشیابی میزان رضایتمندی اساتید از برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی |
A6 | ارزشیابی میزان یادگیری اساتید از برنامه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی |
A7 | بازنگری و اصلاح برنامه های توانمندسازی براساس نتایج حاصل از ارزشیابی برنامه های توانمندسازی |
A8 | برنامه ریزی و اجرای دوره های کوتاه مدت با محوریت روشهای یاد دهی-یادگیری فعال،آموزش در محیط شبیه سازی، یادگیری بالینی، ارزشیابی دانشجو |
A9 | برنامه ریزی و اجرای برنامه های توانمندسازی متناسب با اهداف برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری آموزشی |
G1O2 | توسعه دوره های کوتاه مدت توانمندسازی در راستای مأموریت گرایی، تخصص گرایی و پاسخگویی آموزشی دانشگاه |
G1O2S1 | برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی در جهت رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالورود با هدف آشنایی با نقش معلمی |
G1O2S2 | برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی در جهت رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام با هدف کسب مهارتهای تدریس |
G1O2S3 | طراحی و اجرای دوره های آموزش کوتاه مدت در حوزه های تخصصی آموزش پزشکی در راستای پاسخگویی اجتماعی |
A1 | برنامه ریزی و اجرای برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی به صورت ترکیبی (همزمان-غیرهمزمان) در جهت رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام با هدف کسب مهارتهای تدریس |
A2 | ارزشیابی برنامه های کوتاه مدت توانمندسازی به صورت ترکیبی (همزمان-غیرهمزمان) در جهت رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام |
A3 | طراحی، اجرا و ارزشیابی دورههای توانمندسازی در راستای توسعه مهارتهای آموزش بالینی ویژه اساتید بالینی |
A4 | برنامه ریزی و اجرای برنامه های توانمندسازی با تمرکز بر روندهای جدید آموزش (فناوری های آموزشی، یادگیری مبتنی بر بازی و …) |
G1O3 | توسعه برنامه های توانمندسازی با استفاده از رویکرد آموزش مبتنی بر پروژه |
G1O3S1 | طراحی و اجرای دوره های آموزش مبتنی بر پروژه در راستای رشد مهارتهای دانش پژوهی آموزشی اساتید |
G1O3S2 | ایجاد مکانیسم های مشاوره ای با هدف توسعه فعالیتهای دانشورانه/دانش پژوهانه آموزشی |
A1 | طراحی و اجرای دوره دانشوری با هدف رشد مهارت های دانش پژوهی آموزشی اعضای هیئت علمی |
A2 | ارزشیابی دوره دانشوری با هدف رشد مهارت های دانش پژوهی آموزشی اعضای هیئت علمی |
A3 | برگزاری جلسات کلینیک مشاوره ای حضوری و مجازی با هدف توسعه فعالیتهای پژوهش در آموزش و دانش پژوهی آموزشی در دانشگاه |
G2: مشارکت در سیاستگذاری و توسعه مکانیسم های حمایتی در راستای توسعه رویکردهای نوین آموزشی مبتنی بر رویکرد پاسخگویی اجتماعی
|
G2O1 | تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی براساس رویکردهای نوین آموزش پزشکی |
G2O1S1 | مشارکت در بازنگری و یا تدوین برنامه های آموزشی در راستای پاسخگویی اجتماعی و سیاستهای بالادستی |
G2O1S2 | سیاستگذاری و مشارکت در تدوین برنامه های آموزشی براساس رویکرد مبتنی بر توانمندی |
G2O1S3 | حمایت از مکانیسم توسعه ای در رابطه با بکارگیری روش های نوین یاددهی-یادگیری در برنامه های آموزشی توسط اعضای هیئت علمی |
A1 | طراحی و اجرای برنامههای توانمندسازی مبتنی بر پروژه در رابطه با توسعه فعالیتهای دانش پژوهانه در حوزه های روش های نوین یاددهی- یادگیری و ارزیابی فراگیر |
A2 | طراحی و اجرای مکانیسم ارزشیابی و امتیازدهی به مکانیسم فعالیتهای توسعه ای آموزش در حوزه های مختلف (برنامه درسی، روش های یاددهی- یادگیری، ارزشیابی آموزشی، فعالیتهای نوآورانه و …) |
A3 | ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاري در ﺣﻮزه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰي درﺳﯽ، روشﻫﺎي ﯾﺎددﻫﯽ- ﯾﺎدﮔﯿﺮي و آﻣﻮزش ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ |
A4 | اراﺋﻪ ﻣﺸﺎوره و ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﺑﺎزﻧﮕﺮي مدرس اختیاری و محتوای آموزشی درس مختلف بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی |
A5 | ﻫﻤﮑﺎري در توسعه روشﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻓﻌﺎل در ﮐﻠﯿﻪ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎيآموزش |
A6 | همکاری در توسعه برنامه های آموزشی در حوزه های مهارتهای نرم (مهارتهای ارتباطی، اخلاق پزشکی، کارتیمی و همکاری بین حرفه ای، خود مراقبتی، مهارتهای تفکر و تفکر نقاد و استدلال بالینی) با محوریت مهارتهای اساسی آداب حرفه پزشکی |
A7 | همکاری در توسعه برنامه های آموزشی در محیط های شبیه سازی شده |
A8 | همکاری در توسعه برنامه های آموزشی در جامعه براساس رویکردهای آموزش پاسخگو |
G2O2 | توسعه برنامه های ارتقای کیفیت آموزش بالینی به منظور بهبود کیفیت آموزش بالینی در دانشگاه |
G2O2S1 | همکاری در برنامه ریزی برای بهبود کیفیت آموزش بالینی منطبق با استانداردهای بهبود کیفیت ابلاغی از وزارت متبوع و استانداردهای اعتباربخشی مرتبط |
A1 | ارزشیابی برنامه ای دوره آموزش بالینی دوره های پزشکی عمومی و دانشکده های پیراپزشکی و پرستاری |
A2 | همکاری در توسعه رویکرد های نوین در رویدادهای آموزشی در فرایند آموزش بالینی با تمرکز بر استدلال بالینی و پزشکی مبتنی بر شواهد و مهارت های مصاحبه با بیمار |
A3 | همکاری در توسعه روش های ارزیابی دانشجو در فرایند آموزش بالینی |
G2O3 | حمایت از دفاتر توسعه در دانشکدهها و در راستای تحقق فعالیتهای توسعه آموزش |
G2O4S1 | ایجاد مکانیسم حمایتی مشاوره ای در راستای رشد فعالیتهای توسعه ای در دفاتر توسعه در دانشکده ها |
G2O4S2 | پایش و ارزشیابی بر عملکرد دفاتر توسعه و کاربرد نتایج آنها با هدف هدایت برنامه های توسعه ای در دانشکده ها |
G2O4S3 | ایجاد شبکه تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری تجربیات در راستای توسعه رویکردهای نوین آموزشی در بین دفاتر توسعه دانشکدهها |
A1 | هماهنگی در تدوین برنامه عملیاتی دفاتر توسعه براساس برنامههای پیشنهادی منتج از ارزشیابی دفاتر توسعه |
A2 | برگزاری کلینیک های مشاوره ای در راستای دستیابی به استانداردهای ملی و اعتباربخشی دانشکدههای مختلف |
A3 | حمایت در برنامه ریزی فعالیتهای توسعه ای در دانشکده ها در راستای دستیابی به استانداردهای اعتباربخشی و نتایج ارزشیابی |
A4 | حمایت دفاتر توسعه جهت اجرای فعالیت ها در حیطه بازنگری برنامه های درسی، روش های فعال یاد دهی و یادگیری و ارزشیابی فراگیر و برنامه ای |
G2O 4 | جلب مشارکت دانشجویان در هدایت فعالیتهای توسعه ی آموزش |
G2O5S1 | برگزاری کارگاههای آموزشی و توانمندسازی دانشجویان |
G2O5S2 | ایجاد مکانیسم های حمایتی از ایده های نوآورانه آموزشی دانشجویان در راستای ارتقای کیفیت آموزش |
G2O5S3 | حمایت و تقویت مشارکت دانشجویان در عرصههای مختلف توسعه آموزش علوم پزشکی در سطح دانشگاه |
A1 | برنامه ریزی جهت برگزاری برنامه توانمندسازی برای فراگیران |
A2 | ایجاد مکانیسم های حمایتی جهت ایده پردازی و اجرای پروژه های دانشجویی |
G3: استقرار نظام جامع ارزشیابی در حوزه ارزیابی فراگیر، ارزشیابی برنامه و دوره آموزشی و ارزشیابی اعضای هیئت علمی
|
G3O1 | برنامه ریزی جهت استقرار نظام ارزشیابی در حوزه های ارزشیابی دورهها و برنامه های آموزشی در دانشکده ها |
G3O1S1 | ایجاد مکانیسم های حمایتی و مشورتی در رابطه با تحقق نظام ارزشیابی در حوزه “ارزشیابی برنامه و دوره آموزشی” |
G3O1S2 | مشارکت در استقرار نظام جامع ارزشیابی در حوزه ی “ارزشیابی دوره و برنامه های آموزشی” در دانشکده ها و گروه های آموزشی |
G3O1S3 | نظارت و پایش استقرار نظام جامع ارزشیابی در حوزه ارزشیابی برنامه و دوره آموزشی، ایجاد مکانیسم های ارائه بازخورد و تدوین برنامه های توسعه ای پیشنهادی به منظور تحقق اهداف آن |
A1 | برگزاری دوره های توانمندسازی در رابطه با “ارزشیابی برنامه و دوره آموزشی” |
A2 | برگزاری جلسات مشاوره ای در رابطه با ارزشیابی برنامه بر اساس استانداردهای اعتباربخشی |
A3 | اجرای ارزشیابی برنامه ای دوره پزشک عمومی |
G3O2 | برنامه ریزی جهت استقرار نظام ارزشیابی در حوزه ارزیابی فراگیر در دانشکده ها |
G3O2S1 | ایجاد مکانیسم های حمایتی و مشورتی در رابطه با تحقق نظام ارزشیابی در حوزه “ارزیابی فراگیر” |
G3O2S2 | مشارکت در برنامه ریزی نظام جامع ارزشیابی در حوزه ی “ارزیابی فراگیر” در دانشکده ها و گروه های آموزشی |
G3O2S3 | نظارت و پایش استقرار نظام جامع ارزشیابی در حوزه “ارزیابی فراگیر”، ایجاد مکانیسم های ارائه بازخورد و تدوین برنامه های توسعه ای پیشنهادی به منظور تحقق اهداف آن |
A1 | همکاری با دﻓاتر ﺗﻮﺳﻌﻪ و گروه های آموزشی ﺑﺮاي اﺟﺮاي ﻧﻈﺎم ارزﯾﺎﺑﯽ داﻧﺸﺠﻮ )ﭘﯿﺎدهﺳﺎزي ﺷﯿﻮهﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﯾﯽ( |
A2 | برگزاری دوره های توانمندسازی در رابطه با “ارزیابی فراگیر” |
A3 | برگزاری جلسات مشاوره ای در رابطه با ارزیابی فراگیر بر اساس استانداردهای اعتباربخشی |
A4 | توانمندسازی اساتید در رابطه با توسعه استفاده از روشهای متناسب در حوزه استدلال بالینی و ارزیابی عملکردی |
A5 | استفاده از نتایج ارزیابی وضعیت ارزیابی فراگیر در گروههای آموزشی به منظور تدوین برنامه های توسعه ای
|
G3O3 | مدیریت و ساماندهی برنامه های حمایتی در راستای دستیابی به استانداردهای اعتباربخشی ملی و بین المللی |
G3O4S1 | انجام ارزیابی درونی بر اساس استانداردهای اعتباربخشی |
G3O4S2 | ایجاد مکانیسم های مشاوره ای-توسعه ای در راستای تحقق استانداردهای ملی-بین المللی برنامه های آموزشی در سطح دانشکده ها |
G3O4S3 | برنامه ریزی فعالیتهای توسعه ای براساس نتایج ارزشیابی ها و اعتباربخشی با هدف هدایت فعالیتهای توسعه آموزش |
A1 | همکاری با دفاتر توسعه در فرایند خودارزیابی براساس استانداردهای اعتباربخشی |
A2 | برگزاری جلسات هماندیشی و تبادل تجربیات اعتباربخشی در سطح دانشکدههای مختلف |
A3 | برگزاری جلسات مشاورهای در رابطه با استانداردهای اعتباربخشی ابلاغی و چگونگی دستیابی به آن |
A4 | برگزاری کلینیکهای مشاوره در رابطه با ترویج فعالیتهای توسعهای جهت دستیابی به استانداردهای اعتباربخشی |
A5 | همکاری در تدوین و اجرای برنامه های توسعه ای براساس استانداردهای اعتباربخشی برنامه ای و نتایج آنها در دانشکده ها |
G4: توسعه فعالیتهای دانش پژوهانه و دانش پژوهی آموزشی و آموزش مبتنی بر شواهد |
G4O1 | سیاستگذاری در جهت توسعه فعالیت های دانش پژوهی و آموزش مبتنی بر شواهد در دانشگاه |
G4O1S1 | جلب حمایت، ترویج، هدایت و حمایت از تصمیم سازی و تصمیمگیری آموزشی مبتنی بر بهترین شواهد |
G4O1S2 | جلب حمایت و ارائه مشاوره در خصوص سیاستگذاری، برنامهریزی و پیادهسازی تحولات و نوآوریهای آموزشی با آگاهی از بهترین شواهد موجود |
G4O1S3 | شناسایی، هدایت، حمایت، ترویج و نظارت بر نوآوری های آموزشی و فعالیتهای دانش پژوهی |
G4O1S4 | به کارگیری مکانیسم های تشویقی و حمایتی در راستای جلب مشارکت اعضای هیئت علمی در انجام فعالیتهای دانش پژوهی آمورزشی |
G4O1S5 | نیازسنجی و هدایت فعالیتهای دانش پژوهی آموزشی در راستای نیازهای فعالیتهای نوآورانه و دانش پژوهی آموزشی دانشگاه |
G4O1S6 | توسعه برنامه های توانمندسازی در زمینه دانش پژوهی آموزشی |
G4O1S7 | توسعه کلینیک های مشاوره ای در زمینه طراحی و اجرای طرح های توسعه ای و فعالیتهای دانش پژوهی آموزشی در حوزه های مختلف آموزش پزشکی |
G4O1S8 | ایجاد مکانیسم های حمایتی در تصویب و اجرای طرح های نوآورانه |
A1 | تعیین اولویتهای دانشپژوهی آموزشی |
A2 | برگزاری کارگاه های توانمندسازی متنوع در راستای توسعه مهارتهای دانشپژوهی |
A3 | برگزاری جلسات کلینیک مشاورهای در رابطه با طرح های نوآورانه آموزشی و فعالیت های دانش پژوهی آموزشی |
A4 | تشکیل منظم جلسات شورای نوآورانه آموزشی |
A5 | برگزاری دوره توانمندسازی براساس رویکرد مبتنی بر پروژه |
A6 | اجرای فرایندهای داوری طرح های نوآورانه |
A7 | پایش عملکرد شورای نوآورانه مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه |
A8 | اجرای برنامه های حمایتی و گرنتهای نوآورانه آموزشی و دانش پژوهی آموزشی |
G4O2 | توسعه فعالیت های پژوهش در آموزش |
G4O2S1 | هدایت طرح های پژوهش در آموزش متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های تبیین شده |
G4O2S2 | به کارگیری مکانیسم های تشویقی و حمایتی در تصویب و اجرای طرح های پژوهش در آموزش |
G4O2S3 | توسعه کلینیک های مشاوره ای در زمینه انجام طرح های پژوهش در آموزش در حوزه های مختلف آموزش پزشکی |
A1 | تعیین اولویت های پژوهش در آموزش دانشگاه |
A2 | برگزاری کارگاههای توانمندسازی در رابطه با توسعه فعالیتهای پژوهش در آموزش |
A3 | برگزاری کلینیکهای مشاورهای در رابطه با توسعه طرحهای پژوهش در آموزش |
A4 | تشکیل منظم جلسات شورای پژوهش در آموزش مرکز |
A5 | اجرای فرایندهای داوری طرح های پژوهش در آموزش |
A6 | پایش عملکرد شورای پژوهش در آموزش مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه |